300px-HST-SM4Vesoljski teleskop Hubble (NASA/ESA) je opravil svojo milijonto opazovanje od izstrelitve 21 let nazaj. Teleskop so uporabili za iskanje kemijskih vzorcev molekul vode v atmosferi planeta izven našega osončja z imenom HAT-P-7b. Ta plinasti velikan, večji od Jupitra, se giblje okrog zvezde HAT-P-7.

Alvaro Gimenez, vodja robotskih raziskovanj pri Evropski vesoljski agenciji, je povedal: "Z milijon opazovanji in več tisoč članki, ki so nastali z njegovo uporabo, je Hubble eden najproduktivnejših znanstvenih instrumentov kadarkoli. Prav tako kot je spremenil naš pogled na vesolje z dih jemajočimi fotografijami, je napravil revolucijo na celotnem področju. Zaradi sodelovanja Evropske vesoljske agencije v projektu Hubble lahko danes evropski znanstveniki igrajo pomembno vlogo pri teh dosežkih."

Čeprav je Hubble širši javnosti verjetno najbolj poznan po svojih podrobnih fotografijah astronomskih objektov, je bilo milijonto opazovanje opravljeno s spektrografom. Spektroskopija je tehnika, s katero svetlobo razklonimo v več komponent oziroma valovnih dolžin. Plini, ki so prisotni v atmosferi planeta, napravijo vzorec v teh komponentah glede na to, katero od komponent svetlobe ta plin absorbira. Analiza teh komponent nam da natančne vrednosti, kateri elementi in molekule so prisotne v atmosferi planeta, ki je oddaljen precej dlje kot smo sposobni danes prepotovati po vesolju. To nam torej omogoča, da razumemo lastnosti tega planeta brez da bi nanj poslali razne misije z merilnimi instrumenti.

"Iščemo spektralni vzorec vodne pare. To je zelo zahtevno iskanje in potrebnih bo več mesecev analize, preden bomo dobili odgovor," je pojasnil Drake Deming iz Univerze v Marylandu, ki je odgovoren za milijonto opazovanje Hubbla. "Hubble je že v preteklosti dokazal, da je idealen za raziskovanje atmosfer planetov izven našega osončja in vsi z navdušenjem pričakujemo kaj nam bo ta tarča odkrila."

ann1114a

Teleskop Hubble je v vesolje ponesel Space Shuttle Discovery, 24. aprila 1990. V enaindvajsetih letih odkar je v vesolju je teleskop zbral več kot 50 terabajtov podatkov, dovolj za napolnitev več kot 10 tisoč DVDjev. Velikanske knjižnjice podatkov, ki jih je Hubble proizvedel v teh milijon opazovanjih, so na voljo znanstvenikom in javnosti brezplačno preko spletnih arhivov.

Evropski astronomi imajo na voljo 15% zagotovljenega opazovalnega časa na teleskopu, vendar ga konstantno dobivajo več preko odprtih razpisov. V naslednjem krogu Hubblovih opazovanj bodo ekipe evropskih znanstvenikov dobile več kot 20% zagotovljenega opazovalnega časa.

Milijon opazovanj teleksopa Hubble vključuje vsa opazovanja astronomskih objektov, kot tudi vsa opazovanja, ki so služila kalibraciji instrumentov. Milijonto opazovanje je Hubble opravil z instrumentom Wide Field Camera 3, ki posname sliko v vidnem in infrardečem območju ter ima vgrajen spektrometer. Ta instrument so astronavti vgradili v teleskop med servisno misijo 4. maja 2009.

Vir: Hubble Space Telescope