ams_6k3_large019. maja letos so na Mednarodno vesoljsko postajo (International Space Station) namestili Alpha Magnetic Spectrometer (AMS-02), ki je največji in najbolj zapleten znanstveni instrument na postaji doslej. AMS-02 bo v odkrivanju najbolj varovane skrivnosti narave delcev vsako minuto presejal deset tisoč zadetkov kozmičnih žarkov.

Kozmični žarki so visoko energijski delci, ki švigajo po vesolju s hitrostjo blizu svetlobne hitrosti. AMS-02 bo poskušal rešiti njihovo največjo skrivnost - od kod izvirajo? Strahovito visoke energije bi delci lahko dobili v zavozlanem magnetnem polju eksplodirajočih zvezd, ali v jedrih aktivnih galaksij, ali pa morda na krajih, ki jih astronomi še ne poznajo.
Z zbiranjem in merjenjem velikega števila kozmičnih žarkov in njihove energije, fiziki upajo, da bodo boljše razumeli izvor in naravo kozmičnih žarkov.

AMS-02 je vrhunec programa, v okviru katerega je bil leta 1998 lansiran prototip detektorja, AMS-01. AMS-02 naj bi deloval na Mednarodni vesoljski postaji vsaj do leta 2020. Ekipa, ki dela na poskusu, vključuje 600 znanstvenikov s 56 inštitutov v 16 državah. Satelit je bil večinoma zgrajen v Evropi (v Italiji, Franciji, Nemčiji, Španiji, Portugalski in Švici) v sodelovanju z ZDA, Kitajsko, Rusijo in Tajvanom.

Ena od nalog AMS-02 je tudi iskanje antimaterije v kozmičnih žarkih. Evropski paket satelitov PAMELA (Payload for Antimatter Matter Exploration and Light-Nuclei Astrophysics) je namreč pokazal, da v vesolju obstaja več antimaterije, kot jo pričakuje konvencionalna astrofizika.

"Najbolj vznemirljiv cilj AMS je raziskovati neznano in iskati pojave, ki obstajajo v naravi a si jih doslej nismo niti predstavljali, niti nismo imeli orodja za njihovo odkrivanje", pravi Nobelov nagrajenec Samuel Ting, ki vodi ta mednarodni projekt.

VIR: ESA